En la primera visita, escoltem el que preocupa als pares, i estem molt atents de com ens parlen de qui és el seu fill. Després, amb els pares, coneixem la criatura i, durant les sessions de joc diagnòstiques, anem entenent i comprenent aquell infant i la seva família.
Circuit assistencial
Procés assistencial
A partir del joc i de la interacció del nen amb els seus pares i amb la terapeuta, anem avaluant i entenent com és el seu desenvolupament. Conjuntament amb la família, observem com es mou l’infant, com es comunica, com juga i com es relaciona amb les persones i l’entorn. D’aquesta manera anem comprenent qui és i com se’l pot ajudar.
El diagnòstic es realitza a partir de les entrevistes amb la família, les sessions de joc amb l’infant i joc familiar, alhora que tenint en compte com respon la criatura en els diferents entorns, és a dir, a casa, a l’escola i al CDIAP. L’avaluació es complementa amb proves estandarditzades per avaluar algun aspecte del desenvolupament.
A continuació es realitza una entrevista amb la família per exposar i compartir la impressió diagnòstica de l’equip. També és el moment en què es fa la proposta d’intervenció més adequada per a les necessitats de l’infant. Aquesta és consensuada amb la família i pot incloure sessions amb l’infant, sessions amb els pares i l’infant, entrevistes només amb la família, o sessions en l’entorn familiar i/o escolar.
Els plans terapèutics són revisats periòdicament i adaptats a les necessitats de cada moment.
El procés terapèutic finalitza amb la baixa del servei. Aquesta pot ser deguda per millora simptomàtica, per arribar al límit d’edat permesa, o per altres motius. Al finalitzar la intervenció s’entrega a la família un informe de sortida amb la informació rellevant del procés terapèutic.
La mirada global: l’equip interdisciplinar
El diagnòstic de cada infant es realitza en equip. Setmanalment tot l’equip del servei ens reunim en la sessió clínica.
Aquest és l’espai comú on compartim i elaborem conjuntament diagnòstics i intervencions.
La mirada conjunta de l’equip interdisciplinar garanteix la comprensió global dels infants i les famílies. També és funció de l’equip interdisciplinar elaborar el pla de treball i el programa terapèutic que seran proposats a la família i consensuats amb aquesta.
La mirada de les diferents disciplines de l’equip aporta a la comprensió dels casos una especificitat que és complementària. L’equip està format per les disciplines de psicologia, logopèdia, fisioteràpia pediàtrica, treball social i neuropediatria. Tots els professionals estan especialitzats en desenvolupament infantil. També l’equip compta amb un Terapeuta Familiar.
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a finalitats analítiques i tècniques, tractant dades necessàries per a l'elaboració de perfils basats en els teus hàbits de navegació. Pots obtenir més informació i configurar les teves preferències des de 'Configuració de cookies'.
L'ha de realitzar la mare, el pare o representant legal de l’infant directament per telèfon o correu electrònic (en aquest cas, contestarem el correu electrònic demanant el telèfon i informant de que ens posarem en contacte) o bé de manera presencial.
L’accés al servei es pot efectuar per iniciativa de la família, mitjançant la sol·licitud dels pares o les persones representants legals, o a partir de la derivació dels serveis sanitaris, socials o educatius.
En el moment de citar a la família, el professional encarregat de realitzar l’acollida li sol·licitarà que aporti la següent documentació:
Fotocòpia Informes de derivació (escola, pediatra...), si és disposa.
Certificat d’empadronament de l’infant.
En cas de pares separats/divorciats o en procés, documents associats a custòdia de l’infant.
Certificat de discapacitat, si procedeix.
L’accés als serveis d’atenció precoç s’efectua d’acord amb la normativa vigent de la Generalitat de Catalunya, d’acord amb els següents criteris:
La demanda del servei l’ha de fer la mare i el pare, o bé la persona que ostenti la representació legal, mitjançant la sol·licitud corresponent, la qual ha d’estar degudament emplenada i signada per ambdós progenitors o persona representant, o pel pare o mare que ostenti en exclusiva la pàtria potestat.
La mare i el pare, o la persona representant, facilitaran la documentació i dades necessàries que el centre sol·liciti.
La mare i el pare, o la persona representant, signaran el contracte assistencial de prestació de servei amb l’entitat titular del centre.
El servei serà prestat en el centre que correspongui al domicili en el qual resideix l’infant.
Acollida
L’acollida és la primera entrevista amb la família, el primer espai d’atenció al servei i de rebuda. La treballadora social és la professional responsable de la realització d’aquesta, amb una actitud d’escolta, i ha de recollir del pare, mare o la persona representant legal, la informació bàsica que vagin exposant respecte a l’infant i a ells mateixos, i els diferents aspectes del desenvolupament global de l’infant que els preocupen, així com totes les dades relacionades amb la seva família i el seu entorn.
L’entrevista d’acollida és una eina de treball molt important per decidir la idoneïtat de l’atenció i planificar quina especialitat ha de tenir el professional de referència i iniciar el procés d’observació i valoració de l’infant.
S’informa a la persona usuària del procediment d’entrada, les característiques funcionals, el tipus de servei i la seva organització.
Es fa lliurament de la següent documentació i a continuació es procedeix a:
Recollida de documentació requerida.
Explicació i posterior signatura dels dos progenitors o representant legal de la documentació relativa a RÉGIM INTERN i ACORD ASSISTENCIAL (DGPS) que inclou informació relativa a la Protecció de Dades de caràcter personal.
Explicació i posterior Signatura FULL SOL·LICITUD D’ATENCIÓ (DGPS) per part dels dos progenitors o representant legal.
Explicació i posterior signatura per part dels dos progenitors o representant legal AUTORITZACIÓ ÚS DE IMATGE (DGPS)
Aclarir dubtes sobre el procés i documentació del servei.
Valoració disgnòsticar
El diagnòstic es realitza a partir de les entrevistes amb la família, les sessions de joc amb l’infant i joc familiar, alhora que tenint en compte com respon la criatura en els diferents entorns, és a dir, a casa, a l’escola i al CDIAP. L’avaluació es complementa amb proves estandarditzades per avaluar algun aspecte del desenvolupament.
Valoració interdisciplinar
Pel tal d’afavorir el desenvolupament d’un infant és important entendre’l en la seva globalitat, per això és necessari un equip interdisciplinar de professionals especialitzat que realitzi un abordatge terapèutic a l’infant, a la família i al seu entorn. Per aquest motiu, els professionals formen un equip interdisciplinari que inclou les diferents disciplines necessàries per realitzar una intervenció de tipus integral on es tinguin en compte tots els àmbits de l’infant, en la seva globalitat. Els diagnòstics s’elaboren en equip, així com també els plans d’intervenció que s’adapten a cada família i a les seves necessitats i són consensuats amb aquesta.
Proposta de tractament
Es realitza una entrevista amb la família per exposar i compartir la impressió diagnòstica de l’equip i es fa la proposta d’intervenció més adequada per a les necessitats de l’infant. Aquesta és sempre consensuada amb la família i pot incloure sessions amb l’infant, sessions amb els pares i l’infant, entrevistes només amb la família, o sessions en l’entorn familiar i/o escolar.
Tractament
Consisteix en iniciar l’atenció d’acord amb el PLA ATENCIÓ TERAPÈUTICA, i el seu corresponent PROGRAMA D’INTERVENCIÓ, de l’infant per tal de potenciar al màxim les seves capacitats i ajudar a adequar l’entorn a les seves necessitats, de manera que li permeti assolir el màxim de benestar i un òptim desenvolupament. Els plans terapèutics són revisats periòdicament i adaptats a les necessitats de cada moment.
Coordinació
Donem molta importància a la tasca de coordinació i al treball en xarxa ja que entenem que és la metodologia que permet una major comprensió de l’infant, la família i el seu entorn. Per altra banda, poder consensuar la visió dels diferents professionals que intervenen en l’atenció de la família pot permetre una millor intervenció.
El CDIAP ens coordinem amb els dispositius d’infància (salut, educació i serveis socials) prèvi consentiment de la família.
També participem a diferents taules i xarxes del territori com la Taula Vallesana de Salut Mental, la Xarxa d’infància en Risc del municipi de Parets, la Xarxa de debat educatiu per i amb les famílies (XEF).
Baixa del servei
El procés terapèutic finalitza amb la baixa del servei. Al finalitzar la intervenció s’entrega a la família un informe de sortida amb la informació rellevant del procés terapèutic.
L’infant podrà causar baixa per alguna de les causes següents:
Per renúncia escrita de la mare i del pare, o de la persona que ostenti la representació legal.
Per baixa terapèutica quan hi hagi una millora o remissió simptomàtica.
Per canvi de domicili familiar habitual, quan estigui fora de l’àmbit de la prestació del servei.
Per edat cronològica, d’acord amb l’article 4.4 del Decret 261/2003, de 21 d’octubre, per qual es regulen els serveis d’atenció precoç.
Per incompliment de la normativa vigent aplicable, resolució de concessió de l’accés, contracte assistencial o reglament de règim intern, degudament provat, d’acord amb el procediment establert en defensa dels drets i deures de les persones, especialment en benefici i interès de l’infant, i amb la resolució administrativa corresponent.